www.pwszpedagog.fora.pl - witaj! Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości.
Forum www.pwszpedagog.fora.pl Strona Główna                    FAQ
                Szukaj
             Użytkownicy
          Grupy
       Galerie
    Rejestracja
Zaloguj
PO- Werbel(narzędzia badawcze w diagnozie-24strony!!!)
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pwszpedagog.fora.pl Strona Główna -> Aktualności
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dominika
PostWysłany: Nie 21:45, 03 Kwi 2011


Dołączył: 04 Paź 2008

Posty: 190
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bolesławiec

Sprawdzenie zasad ortograficznych
I. Pisownie wyrazów z „ó”.
- kiedy w odmianie wyrazu lub wyrazach pokrewnych wymienia się na o lub e, np. sól-soli, pióro-pierze,
- w zakończeniach –ów, ówne, ówka np. robotników, Wróblówne, pocztówka, wyjątki: zasuwka, skuwka
- w wyrazach które odmieniają się w j. rosyjskim np. góra-gora, król-korol
- nigdy „ó” nie piszemy w zakończeniach –uję, unek, unia, uchna np. rachunek, rachuję.
II. Pisownia wyrazów z „rz” i „ż”.
- rz piszemy, kiedy w innych formach wyrazu wymienia się na r
- po spółgłoskach: b,p,d,t,g,k,ch,j,w
- w zakończeniach: -arz, -erz, -mierz, -mistrz
- w wyrazach której w j. rosyjskim wymienia się na „r” np. przyroda-priroda
- ż piszemy, gdy przy odmianie wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na: g, dz, h, z, ź np. ważyć-waga, mosiężny-mosiądz
- piszemy „ż” w zakończeniach –aż, -eż, w takich wyrazach jak sprzedaż, bagaż, montaż, młodzież.
III. Pisownie z „ch” i „h”.
- zawsze „ch” piszemy na końcu wyrazów np. mech, ruch (wyjątek druh) oraz po literze „s” np. schemat
- zawsze „ch” piszemy, jeżeli w innych formach wyrazu lub wyrazach pokrewnych odpowiada mu „sz”, np. mucha-musze
- piszemy „h”, jeżeli w wyrazach pokrewnych odpowiada mu „g”, „ż” np. druh-drużyna, waga-ważyć
-„h” piszemy w rozpoczynających cząstkach wyrazów –hiper, hipo
- w niektórych wyrazach głosce „h” odpowiada w języku rosyjskim „g”.
























Protokół badania pedagogicznego

Nazwisko i imię …………………………………………………
Szkoła ……………………………………………………….. Klasa ……………….
Data badania …………………. Badający…………………………….

1.Technika czytania wg Konopnickiego




2.Czytanie tekstu wiązanego




3.Lateralizacja

Oko-
Ręka-

4.Pisanie ze słuchu




5.Pisanie samodzielne




6.Zasady pisowni




7.Analiza prac pisemnych badanego



8.Badanie analizy słuchowej

ziarno- …………………….. wrzeciono-………………….
dzwonek- …………………. papież-……………………..
wynalazca- ……………….. także-………………………
terytorium-………………... elektromontaż-…………….
wytrzymałość-……………. absorpcyjny-………………
alienacja-…………………. eksperymentalny-………….

9.Badanie syntezy słuchowej
/należy zachować odstęp czasowy/

n-o-k-a-u-t /6/
e-s-k-u-l-a-p /7/
f-i-b-r-o-p-l-a-z-j-a /11/
e-n-c-y-k-l-o-p-e-d-i-a /12/
p-a-r-a-n-o-i-d-a-l-n-y /12/

Słuch fonemowy /w/g prób do wyboru – opis wyników
/Protokół badania słuchu w załączeniu/
a) próby olsztyńskie
b) język chiński
c) próby elbląskie
d) arkusz wg J.Kostrzewskiego

IV. Pisownia wyrazów z ą, ę oraz en, em, on, om.
- w j. polskim samogłoski nosowe a także połączenia samogłosek ustnych ze spółgłoskami nosowymi oznaczone są za pomocą liter ę lub ą, np. męskiej, bęben.
- en, em, on, om piszemy w wyrazach zapożyczonych z języka obcego bez względu na ich wymowę no. Renta, temperówka, kompas.

V. Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy.
Partykułę „nie” piszemy łącznie:
- z rzeczownikami no. Niedola, niewykonanie
- z przymiotnikami i przysłówkami odprzymiotnikowymi w stopniu równym np. nieładny, niedobrze
Oddzielnie piszemy partykułę „nie”:
- przed czasownikami np. nie czytam
- przed przysłówkami nie pochodzącymi od przymiotników np. nie bardzo, nie tylko (wyjątki niezbyt, nieraz)
- przed przymiotnikami i przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym np. nie lepszy, nie lepiej, nie najlepszy
- przed liczebnikami i zaimkami np. nie dwa, nie trzy, nie ja, wyjątki: niejeden, nieco, niektóry, nieswój.












DYKTANDO
Józek wziął z półki album z plakatami. Najpierw przejrzał spis treści, a później otworzył album na stronie drugiej. Na zdjęciu był piękny orzeł bielik. Potężny dziób i ostre pazury świadczą o tym, że orzeł ten jest drapieżnikiem. W Polsce żyje niewiele takich orłów nad wybrzeżem morskim i wśród jezior na mazurach.

Był późny wieczór. Od północy zaczęły nadciągać chmury. Mimo to, Jakub wlókł się powolnym krokiem. Zatrzymał się przy furtce, wyjął klucze ze skórzanej torby i otworzył kłódkę. Spojrzał na zachmurzone niebo, które przecięła żółta błyskawice. Teraz już uwierzył, że za chwilę z nieba lunie deszcz. Podniósł kaptur i pobiegł w kierunku domu i rzeczywiście wkrótce nadeszła burza z rzadko spotykaną siłą.

OPOWIADANIE
Jaką książkę ostatnio czytałam?



Rzadkie wyróżnienie
Bieżący komentarz
Ciemno-brązowa skóra
Orientacja kierunkowa
Błaha kłótnia
Tchórzliwe zwierzę
Płócienny obraz
Przyrzeczenie harcerskie
Urzędowy stempel
Hodowla pszczół
Futrzany kołnierz
Chór młodzieżowy
Krótki rzut
Porządek na półce
Kukułcza wróżba
Humorystyczna lektura
Hańbiące jarzmo
Korzystne położenie
Potężny mężczyzna
Próbny montaż
Dojrzałe porzeczki
Odważny podróżny
Nożny hamulec
Spod łóżka
Duże zanurzenie
Powtórzenie materiału z chemii










Rzadkie wyróżnienie
Bieżący komentarz
Ciemno-brązowa skóra
Orientacja kierunkowa
Błaha kłótnia
Tchórzliwe zwierzę
Płócienny obraz
Przyrzeczenie harcerskie
Urzędowy stempel
Hodowla pszczół
Futrzany kołnierz
Chór młodzieżowy
Krótki rzut
Porządek na półce
Kukułcza wróżba
Humorystyczna lektura
Hańbiące jarzmo
Korzystne położenie
Potężny mężczyzna
Próbny montaż
Dojrzałe porzeczki
Odważny podróżny
Nożny hamulec
Spod łóżka
Duże zanurzenie
Powtórzenie materiału z chemii











DYSORTOGRAFIA

Pytania do ucznia:
1. Powiedz alfabet
2. Miesiące – po kolei
3. Czy masz trudności w przypominaniu sobie nazw, terminów.
4. Kierunki świata
5. Czy oprócz typowych ortograficznych robiłem błędy inne:
małe litery, zjadanie liter ………………………
zamieniałeś litery t-d, k-g ……………………..
























CENTRALNY OŚRODEK METODYCZNY
PORADNICTWA WYCHOWAWCZO-ZAWODOWEGO
MINISTERRSTWA OŚWIATY I WYCHOWANIA




Helena Chylińska
TEST CICHEGO CZYTANIA



TEST B
W.S. Ranga centylowa Ocena słowna







Imię i nazwisko……………………………………………………………………..
Kl…………………Nr. Szkoły………………………..Data………………………
Najbardziej lubię lekcje / wymienić przedmioty/…………………………………..
……………………………………………………………………………………..
Czas wykonania testu……………………………………..



Uwagi o badaniach uzupełniających
a) głośne czytanie…………………………………………..
b) rozumienie………………………………………………



Przeczytaj uważnie każdy tekst. Zwróć uwagę na polecenia umieszczone przy tekstach.

1. Zastąp stosownymi wyrazami ten wyraz, który nie należy do treści opowiadania.

Wczoraj wieczorem wybuchł pożar. Mimo szybkiego przybycia straży ogniowej, drewniany dom spłonął doszczętnie. Wypadek został spowodowany przez nieostrożność, ktoś wrzucił gwóźdź do kosza z papierami.

2. Hipopotam Mamuk jest artystą cyrku w Suchumi. Codziennie ze swoim treserem
Stefanem odbywają przechadzki po mieście. Hipopotam, jak przystało na ogromne, ważące ponad dwie tony zwierzę, majestatycznie kroczy środkiem jezdni zawsze w stronę morza. Nigdy się nie kąpie, słona woda mu się nie podoba. Natomiast z przyjemnością wyciąga się na plaży i opala sobie grzbiet.
Mamuk jest pierwszym hipopotamem na świecie, który występuje w cyrku. I trzeba przyznać, że jest doskonałym artystą. Zgrabnie. jak na swoją tuszę, wykonuje wiele popisowych numerów.
Podkreśl wyrazy, które zawierają odpowiedź na następujące pytania i napisz obok nich numer pytania.
1. Dlaczego hipopotam znajduje się w mieście?
2. Co sprawia hipopotamowi przyjemność w czasie pobytu nad morzem?

3. W pokoju było ciemno.
Przez otwarte drzwi wyraźnie widać było postać ojca siedzącego w drugim pokoju przy stole i czytającego gazetę. Jurek leżał w łóżku i popłakiwał z cicha.
Dał się namówić kolegom i parę razy zwagarował ze szkoły. Dziś wychowawczyni wezwała ojca i bardzo narzekała na Jurka. A z ojcem to było tak: nie bił i nawet się nie gniewał, tylko kiedy Jurek zawinił, przestawał z nim rozmawiać, traktował do jak powietrze, nie słyszał go, nie widział i tak trwało czasem parę dni.
Podkreśl wyrazy, które zawierają odpowiedź na następujące pytania i napisz obok nich numer pytania.
1. Na czym polegała wina Jurka?
2. W jaki sposób ojciec karał Jurka?

4. Naukowcy stwierdzili na podstawie badań, że bociany mogą spać w czasie lotu.

Na piersiach kilku bocianów umieszczono maleńkie czujniki, rejestrujące pracę poszczególnych wewnętrznych organów ptaków podczas długotrwałych lotów.
Wyniki badań wykazały, że co jakiś czas w ciągu lotu tętno ptaków ulega zmniejszeniu tak, jak podczas snu.
Taka zmiana, którą uczeni uznali za sen, trwa około 15 minut, po czym tętno wraca do normy.

Uzupełnij następujące zdania.
1. O śnie bocianów podczas lotu świadczy……………………………………………
2. Sen bocianów w locie badano (czym?)……………………………………………..

5. Pięć lat temu zginął w kongijskiej dżungli od kłów dzikich zwierząt ojciec małego murzyńskiego chłopca Deodata Ambona.
Na płaczącego w gęstwinie malca natknęło się stado małp, które otoczyły chłopca iście rodzicielską opieką, włączając go do swojej społeczności.
Mały Deodat rósł w gronie małpich rówieśników żywiąc się tym, czym oni i zachowując się podobnie. Nie ta dawno chłopiec został odnaleziony przez włoska ekspedycję naukową i przywieziony do Europy.
Deodat nie potrafi jeszcze mówić, a przeżycie, takie jak zadowolenie czy smutek, wyraża w swoisty sposób-świstem. Potrafi wyjątkowo zręcznie wspinać się po drzewach.
Jego włoscy opiekunowie dokładają wszelkich starań, by chłopiec mógł jak najszybciej ucywilizować się i odzyskać dzieciństwo.

Podkreśl wyrazy, które zawierają odpowiedź na następujące pytania i napisz obok nich numer pytania.
1. Kto zaopiekował się Deodatem w dżungli po zgonie jego ojca?
2. Czym Deodat różni się od innych dzieci?

6. Jaskółki-brzegówki budują swoje gniazda w pionowych wzniesieniach nad brzegami
jezior i rzek.
Jaskółcza para małżeńska grzebie w takiej ścianie głęboką dziurę sięgającą dwóch i więcej metrów. Na jej końcu w rozszerzonej komorze samiczka składa jajka.
Wyląg nie trwa zbyt długo, bo zaledwie czternaście dno. Pielęgnacja młodych jest również dosyć krótka, zazwyczaj już po trzech tygodniach pisklęta zdolne są do opuszczenia gniazda.
Ale jednak, nawet w tym krótkim czasie pielęgnacji, występują pewne osobliwości nie widywane u innych ptaków. Zadziwia nas fakt, że rodzice przeważnie nie nocują z dziećmi. Nawet wtedy, kiedy młodzież jaskółki brzegówki jest jeszcze naga, rodzice na noc otulają tylko starannie pierzem całe bractwo, a następnie odlatują na wspólne gromadne noclegi, czasem położone daleko od kolonii lęgowej.

Podkreśl wyrazy, które zawierają odpowiedzi na następujące pytania i napisz obok nich numer pytania.
1. W jakich miejscach jaskółki brzegówki budują gniazda?
2. W którym miejscu gniazda samiczka składa jajeczka?
3. W jaki sposób zabezpieczają swoje małe przed nocnym chłodem?
4. Czy rodzice ogrzewają w nocy swoim ciałem pisklęta?

7. Dobiegał końca rok 1943, czwarty rok okupacji niemieckiej. Coraz częściej polskie
oddziały bojowe organizowały akcje paraliżujące działanie wroga. Oto opis jednej z akcji przeprowadzonej przez grupę młodych partyzantów.
Stacho leży na ostrych kamieniach toru przy samej szynie. Pot zalewa mu oczy.
Pięćdziesiąt metrów niżej i pięćdziesiąt metrów powyżej niego leżą przy nasypie Jurek i Janek, ściskają w wilgotnych dłoniach pistolety.
Ładunek w plastyku trzeba wbić pod szynę wraz z zapalnikiem, kabelki wychodzące z zapalnika trzeba połączyć z baterią i z kluczem złożonym z dwóch izolowanych w miejscu złączenia blaszek.
Stacho bada językiem bateryjkę. Czuje leciutkie, łaskotliwe szczypanie, jest dobra. Ostrożnie umieszcza klucz na szynie i zagina pod spodem miękki metal uchwytu.
Koniec. Reszty dokona przednie koło nadjeżdżającego parowozu. Odchodzą szybko od toru w głąb młodego brzozowego lasu. Po dziesięciu minutach noc rozdarł ryk wybuchu. Echo eksplozji zagłuszyło jęk łamanego żelaza. Wydawało się, że pękła ziemia, rodząca wulkan. W ciszy, jaka nastała później, słychać było jedynie syk i warkot pary uchodzącej z kotła parowozu.
Zadanie zostało wykonane.

Napisz:
1. Na czym polegało zadanie bojowe?
……………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………….
2. Czym wykonali zadanie?
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….


Informacje o uczniu z trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu skierowanym do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

Imię i nazwisko Data urodzenia Klasa-profil
…………………………….. ………………………… ………………………….

I.Umiejętność czytania:
1. głośnego …………………………………………………………………………….
2. cichego ze zrozumieniem ………………………………….......................................
…………………………………………………………………………………………..
II.Umiejętność pisania /podkreślić/:
1. Charakter popełnianych błędów
a) mylenie liter o podobnym kształcie graficznym
b) mylenie liter – odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie
c) błędy „typowo” ortograficzne /ó-u, rz-ż, ch-h/
d) pisownia wyrazów z ą, ę, om, on, em, en
e) łączna i rozdzielna pisownia wyrazów
f) interpunkcja
g) inne: ………………………………………………………………………………….
............................................................................................................................................
2. Poziom graficzny pisma ………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………..
..........................................................................................................................................
3. Znajomość zasad ortograficznych ………………………………………………………
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
III.Poziom wypowiedzi ustnych:
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
IV.Postępy w nauce języków obcych:
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
V.Oceny szkolne z poszczególnych przedmiotów z ostatniego semestru lub końca roku szkolnego:
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
VI.Formy dotychczasowej pomocy w opanowaniu umiejętności czytania i/lub pisania:
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
VII.Inne uwagi:
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................

Do skierowania należy dołączyć co najmniej dwie prace klasowe ucznia. Uczeń powinien przynieść ze sobą zeszyty do języka polskiego oraz innych przedmiotów. Wskazane byłoby, aby prace klasowe i zeszyty dotyczyły różnych okresów szkolnych.

Data Pieczęć szkoły Podpis nauczyciela polonisty

……………. ………………………… …………………………………

SPRAWDZIAN ZNAJOMOŚCI PODSTAWOWYCH ZASAD PISOWNI JĘZYKA POLSKIEGO
Oprac. Janina Mickiewicz

……………………… …………… ……. ………………………
Nazwisko i imię data urodz. klasa szkoła

1. W większości wyrazów w języku polskim piszemy ………….. (u,ó)
(wpisz odpowiednią literę)
2. Uzupełnij
Gdy wymienia się na ….. , ….. , …..
- podaj 3 przykłady ……………………………………………………..
Ó piszemy W zakończeniach wyrazów ……., ………. , ……….
- podaj 3 przykłady ………………………………………………………
- wpisz wyjątki …………………………………………………………..
Gdy jest niewymienne
- podaj 3 przykłady ……………………………………………………….
3. Uzasadnij pisownię „ó” w niżej podanych wyrazach.
trójka …………… ogół …………… siódmy ……………
córka …………… próg …………… późno ……………
lód …………… sposób …………… łódź ……………
góra …………… klasówka …………… mózg ……………
Rzeszów …………… równanie …………… Zychówna ……………
Utwór …………… szóstka …………… naród ……………
Król …………… pióro …………… różny ……………
Ptaków …………… żółty…………… zbiórka ……………

4. „u” piszemy w niżej podanych zakończeniach rzeczowników i przymiotników, podaj przykłady wyrazów:
-un: …………… -unek: ……………
-ulec: …………… -uch: ……………
-uchna: …………… -uszek: ……………
-utki: …………… -us: ……………

5. W jakich zakończeniach czasowników w formie osobowej piszemy „u” pomimo wymiany na „o”. Podaj 3 przykłady wyrazów z odpowiednimi zakończeniami.

…………………………………………
…………………………………………
…………………………………………

6. Uzupełnij:
Gdy wymienia się na ……
- podaj 3 przykłady …………… …………… ……………
W zakończeniach ….., ….., …. , …..
- podaj 4 przykłady wyrazów ……………, ……………, ……………, ……………
rz piszemy:
Po spółgłoskach (jakich?) ……………………………………………………
Z wyjątkiem wyrazów (podaj przykłady) ………………………………………………
Gdy jest niewymienne
- podaj 3 przykłady: ……………, ……………, ……………

7. Przekreśl niewłaściwe określenie:
W formach stopnia wyższego i najwyższego przymiotników piszemy – nie piszemy „rz”.
Podaj 3 odpowiednie przykłady wyrazów:
……………, ……………, ……………
8. Uzasadnij pisownię „rz” w poniższych wyrazach:
Uwierzył …………… wzorzysty…………… rzeka……………
brzoza…………… narząd…………… parzy……………
rzadki…………… drzewo…………… warzywa……………
rowerzysta…………… przygoda…………… kamerzysta……………
grzyb…………… opancerzony…………… zwierzęta……………
burza…………… ujrzał…………… rzecz……………
wrzenie…………… orzech…………… starzec……………
korzeń…………… spojrzenie…………… porządek……………
9. Uzasadnij pisownię „ż” w poniższych wyrazach:
Drużyna …………… pieniążek……………
mosiężny…………… mrożony……………
odważny…………… zakażenie……………
niżej…………… grożę……………

10. Uzasadnij pisownię „ch” i „h” w następujących wyrazach:
sucho…………… strach…………… schronisko……………
piechota…………… zamach…………… schemat……………
mucha…………… na palcach…………… schody……………
ucho…………… o postaciach…………… wschód……………
cicho…………… w pudełkach…………… schyłek……………

wahać…………… hipoteza……………
druh…………… hiperbola……………
błahy…………… hydrosfera……………

11. Uzasadnij pisownię wyrazów ze spółgłoskami tracącymi dźwięczność:
słodki…………… łabędź…………… powóz……………
porządki…………… brzeg…………… lew……………
torebka…………… gaz…………… Jakub……………
chłód…………… miedź…………… paw……………


12. Uzupełnij tabelkę dotyczącą pisowni wyrazów z „nie”, określ sposób zapisu (łącznie czy rozdzielnie) i podaj przykłady:
Część mowy Pisownia Przykłady
Czasownik w formie osobowej 1. ……………
2. ……………
Czasownik w formie nieosobowej
(bezokolicznik) 1. ……………
2. ……………
Rzeczownik 1. ……………
2. ……………
Przymiotnik 1. ……………
2. ……………
Przysłówek pochodzenia
Przymiotnikowego (np. miło) 1. ……………
2. ……………
Przymiotnik w stopniu wyższym
i najwyższym 1. ……………
2. ……………

13. Przekreśl niewłaściwe określenie:
a.) przyimki z rzeczownikami i przymiotnikami piszemy:
razem, osobno
b.) podaj po 2 przykłady rzeczownika z przyimkiem i przymiotnika z przyimkiem
1) ………………………… 1) …………………………
2) ………………………… 2) …………………………

Test z zakresu wiadomości i umiejętności ortograficznych

Imię i nazwisko ………………………………………………

1. Uzupełnij wyrazy brakującymi literami ó lub u
Kr...lestwo Polskie, ...korzyć, G…rny Sląsk, ...chniały, …stawodawczy, gr…pa, kr…tkotrawły, k…rz, konstyt…cji, przyjm..jąc, ...ltrakrótkie, R…wnina Centralna, spraw..je, r…wnorzędny, form…ła, podsk…rny

2. Uzupełnij pisownię ó, rz, ż, ch, w następujących wyrazach:
ó: opór - ………………….
Próg - …………………….
Stóp - …………………………
Sód - ………………………….

ż: najpotężniejszy - ……………….
Gwiżdżę - ……………………..
Zakażony - ……………….
Mosiężny - …………………..

rz: gorzej - ………………..
opancerzony - ……………….
Międzymorze - …………….
Folklorze - …………………

ch: strzecha - ……………
rozruch - …………….
Puch - ……………..
Wydmuchać - ……………..

3.Uzupełnij wyrazy brakującymi literami:
p…prostokątna, rzeka Bieb…a, zapot…ebowanie, sk…ypce, g…ądki, przej…ał, w…ątek, ch…ąszcz.

4.Podane związki wyrazowe uzupełnij brakującymi literami h lub ch:
u…wała ustawy, produkcja …lorowodoru, ar…iwum sądowe, …łopi koł…ozowi, …art. Ducha, najsławniejsi …arnasie, …arówka od świtu do nocy, za…aczyć rękawem.

5. W podanych zdaniach uzupełnij następującymi połączeniami literowymi
en, em, on, om:
Zwi…zek Radziecki graniczył z dwunastoma państwami.
S…p jest ptakiem drapieżnym.
Nowy typ k…bajnu podobał się k…trah..t.. zagranicznym.
„Bartek” to wspaniały egz…plarz d…bu.
K…fer…cja zbliżała się ku końcowi.
R…m…t pałacu ci…gn…ł się zbyt długo.

6.Uzupełnij związki wyrazowe zakończeniami –i, -ji, -ii:
Atak epidem…, sprawdzian z ortograf…, filar świątyn…, lakierowanie powierzchn…., założenia ideolog…, waleczni Buszmen…, wyjechać do Niger…, pocztówka z Kolumb…, zastosowanie intepunkc…., skutki artykulac…, udzielić instrukc…, wyniki konferenc…

7. Uzasadnij pisownię podkreślonych spółgłosek
Sylab - ………….. lew - ……………..
Próg - ………………. Mocarstw - …………….
Rozpad - ………….. powóz - ……………….
Sód - ……………… bób - ………………..

8. W podanym tekście uzupełnij przedrostki bez-, Roz-, ws-, wz-:
Wiele tragicznych wydarzeń co dnia …trząsa światem. Praca donosi o sekach …robotnych, telewizja pokazuje ….trzaskane szczątki samolotów, a w radiu słychać o …możeniu walk w zachodniej Afryce. Każdej doby miliony ludzi przeżywają …senne noce, a mogłoby być inaczej, gdyby …trzymać wyścig zbrojeń, …strzyknąć międzynarodowe konflikty, pomóc skrzywdzonym.



9. Podkreśl formę poprawną z partykułą nie :
Popadał w coraz większy (nieutulony – nie utulony) żal.
W końcu usnął (nieutulony – nie utulony) przez matkę.
(Niewyrobiony – nie wyrobiony) towarzysko od razu stał się pośmiewiskiem kolegów.
Chleb (Niewyrobiony – nie wyrobiony) przez gospodynię po upieczeniu okazał się zakalcem.

10. Od podanych wyrazów i nazw wielowyrazowych utwórz skróty
towarzysz ………
osiedle………
dekagram ………
miesiąc………
do spraw………
wychowanie fizyczne ………
bieżącego roku………
i tak dalej ………
ciąg dalszy nastąpi ………
liczba pojedyncza ………
liczba porządkowa ………
wiek ………

11 .Przeczytaj uważnie tekst i wstaw brakujące znaki przestankowe
Lubię gabinety przedmiotowe w mojej szkole. Ileż to ciekawych eksponatów można tam obejrzeć. W gabinecie geograficznym wiszą mapy współczesnych krajów: Europy Belgii, Szwajcarii, Niemiec WNP oraz mórz i oceanów Atlantyku Oceanu Spokojnego i Morza Bałtyc¬kiego. Wcale nie mniejszą ekspozycją są śródziemnomorskie okazy muszli o dziwacznych kształtach i chropowatej powierzchni.
W pracowni biologicznej jest wiele słoi a w nich pływające w formalinie chełbie meduzy nawet piranie kilka gatunków żmij węży i ohydnych pająków. Są tam także wypchane zwierzęta tchórz dwunożny jeleń a nawet dziki australijski pies dingo i syberyjski ryś. Cała sala tonie w zieleni przypominającej chaszcze egzotycznej dżungli.
Chłopcy najbardziej lubią gabinet w którym uczymy się historii ponieważ są lam figurki żołnierzyków Księstwa Warszawskiego, Austro-Węgier carskiej Rosji i wojsk napoleońskich. Główną ścianę zdobi Ogromna reprodukcja obrazu J. Matejki, Batory pod Pskowem Jest tam kącik poświęcony drugiej wojnie światowej. Przechowywany jest tam między innymi hełm żołnierza polskiego.
Ja zaś najbardziej lubię przebywać w pracowni zajęć praktycznych i technicznych ponieważ są tam wystawione prace uczniowskie w osz¬klonych szafkach a w nich robótki ręczne dziewcząt i elektroniczne zabawki wykonane przez chłopców. Piękne są serwetki z haftem kaszubskim i kolorowe talerzyki ręcznie malowane.

DYKTANDO
W ogródka kwitła spóźniona róża.
Rzewnie pożegnał Książe swą żonę i pożeglował w obcą stronę.
Do ogrodnika ogrodnik rzecze: pożycz dwa krzewy żółtych porzeczek.
Na łóżku leży rumiany jeżyk. Zjadł zupę z jarzyn, wypił kompot z jeżyn.
Być może wkrótce ujrzymy morze.
Burza się wzmaga huczy wciąż srożej.
Wójt skarcił Różę, kłótliwą córkę sąsiadów.
Jurek rysuje tuszem laurkę dla wujka.
Kup Kubo skórkę oraz ……
Wóz do spółdzielni przywiózł dachówkę.
W chmurach huśta się chmurka …..
Ktoś chyżo czmycha, puchacz czy łania.
Horda tatarska wraz z hersztem czyha.
Zamilkł … wichur , echo łka cicho.

Lamentacje, Klementyna na Klemensa swego syna.
Wszystkie u …………………. Na brązowo zachlapał pędzlem.
Wkrótce miał pąsowe cętki.
Odtąd do psot był mniej prędki.


Rzadkie wyróżnienie
Bieżący komentarz
Ciemno-brązowa skóra
Orientacja kierunkowa
Błaha kłótnia
Tchórzliwe zwierzę
Płócienny obraz
Przyrzeczenie harcerskie
Urzędowy stempel
Hodowla pszczół
Futrzany kołnierz
Chór młodzieżowy
Krótki rzut
Porządek na półce
Kukułcza wróżba
Humorystyczna lektura
Hańbiące jarzmo
Korzystne położenie
Potężny mężczyzna
Próbny montaż
Dojrzałe porzeczki
Odważny podróżny
Nożny hamulec
Spod łóżka
Duże zanurzenie
Powtórzenie materiału z chemii










Rzadkie wyróżnienie
Bieżący komentarz
Ciemno-brązowa skóra
Orientacja kierunkowa
Błaha kłótnia
Tchórzliwe zwierzę
Płócienny obraz
Przyrzeczenie harcerskie
Urzędowy stempel
Hodowla pszczół
Futrzany kołnierz
Chór młodzieżowy
Krótki rzut
Porządek na półce
Kukułcza wróżba
Humorystyczna lektura
Hańbiące jarzmo
Korzystne położenie
Potężny mężczyzna
Próbny montaż
Dojrzałe porzeczki
Odważny podróżny
Nożny hamulec
Spod łóżka
Duże zanurzenie
Powtórzenie materiału z chemii


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
MSCreax
Gość
PostWysłany: Sob 0:28, 30 Sty 2021






Транспортно логистическая компания Азия-Трейдинг осуществляет доставку сборных и контейнерных грузов из Поднебесной. Основные поставки приходятся на товары народного и промышленного потребления. За счет хорошего менеджмента компании, выстроена качественная работа, налаженные долгосрочные связи с инопартнёрами. Мы осуществляем закупку товаров в любой валюте, доставку сборных грузов, контейнерных грузов, также самостоятельно осуществляем таможенное оформление на границе с Китаем.
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pwszpedagog.fora.pl Strona Główna -> Aktualności Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Bearshare


Regulamin